24.9.2012

Painonpudotusta takana seitsemän viikkoa

Kohta on kaksi kuukautta takana elämäntapamuutosta. Ajattelin vähän summailla yhteen näiden kahden ensimmäisen kuukauden juttuja. Alussa laitoin itselleni tavoitteita niin painon kuin muidenkin tavoitteiden suhteen.

Tämänkin projektin aloitusta edelsi lukematon määrä epäonnistuneita yrityksiä. En oikeastaan vieläkään ole tiedostanut, että miksi juuri tämä "laihis" on, ainakin tähän asti, ollut käänteentekevä elämässäni. Olen mielestäni jotenkin eri tavalla motivoituneempi tähän kuin koskaan ennen. Varmasti yksi merkitys on sillä, että aloin kirjoittamaan tästä projektista julkisesti. Vaikka epäonnistuisin täysin, saisin varmasti kannustavia komentteja siltikin. Ja toisaalta voisin olla kirjoittamatta epäonnistumisista ja kaunistella asioita. Tosin en näe tässä mitään järkeä. Tai voisinhan aina lopettaa kirjoittamisen ja palata entiseen. Koska en ole tästä projektistani juuri edes läheisilleni kertonut, olen kokenut, että teiltä lukijoista saama palaute ja muiden blogien lukeminen on ollut minulle se henkireikä. Kiitos! :)




No, niihin tavoitteisiin:

Ennen en liikkunut ollenkaan, näin voin sanoa koska oikeasti liikuin vain suurinpiirtein autolle ja autolta päätepisteeseen. Joten liikunnan lisääminen ei ollut vaikeaa. Niin kuin taisin jo ihan alussa sanoa, etten ota liikunnasta paineita vaan keskityn aluksi pelkkään ruokavalion muuttamiseen. Jonkun verran olen kuitenkin lisännyt liikuntaa, lenkkeilyä, kotona jumpaamista sekä kerran kävin siellä kahvakuulatunnilla. Kuntosalin aloitan kunhan työrintamalla rauhoittuu.




Ruokavalioon on tietenkin tullut suuri muutos entiseen nähden. Syön kevyemmin sekä ravintoarvoltaan parempia ruokia. Ateriarytmi ei kyllä vieläkään ole säännöllinen mutta siihen suuntaan ollaan jo hyvää vauhtia menossa. :) Nykyään syön nälkään enkä syömisen iloon, se on jo tooosi iso juttu mikä on muuttunut. Olen edelleen laiska laittamaan ruokaa, siis jotain kokonaisia aterioita. Päädynkin monesti siksi salaatteihin ja muihin helppoihin ratkaisuihin.

Aamiaisen kanssa on edelleen opettelua ja joskus jää aterioita väliin, ei yksinkertaisesti maistu tai ole nälkä. Tiedän, pitäisi edes jotain syödä ettei nälkä kasva liian suureksi, jolloin repsahtamisen vaara on isompi. Veden juomisen kanssa olen vielä lähes samassa pisteessä kuin lähtiessäni tähän projektiin. Se ei vain yksinkertaisesti minulle maistu. Juon paljon hiilihapotettuja vesiä, ligh mehuja ja limuja. Ei hyvä mutta opetellaan opetellaan. :)




Nykyäänkin tulee käytyä lähes päivittäin vaa'alla vaikka laitan ylös vain sen torstain punnituksen. En ole kokenut tästä mitään haittaakaan, joten varmastikkin tulee jatkossakin käytyä vaa'alla lähes päivittäin. Pyrin siihen, etten tuijottaisi vain niitä vaa'an lukemia vaan ottaisin huomioon myös lähteneet sentit ja ennenkaikkea parantuneen mielialan ja yleisen fiiliksen. Olen ollut (ainakin pääosin :) ) itselleni armollinen, enkä ole soimannut itseäni jos en ole jaksanut lähteä lenkille tai muutenkin on joskus laiskottanut. Tässähän on loppuelämä aikaa, eikä laihtuminen normaalipainoon voi tapahtua hetkessä kun ne kilotkaan eivät ole tulleet lyhyessä ajassa. Tietysti painonnousu tai vähäinen pudotus tuntuu ikävältä. Varsinkin jos on panostanut sillä viikolla kunnolla. Mutta onneksi olen sen verran jo vahvistunut, etten niistä masennu vaan jatkan eteenpäin.

Tässä on nyt seitsemän viikkoa takana ja pudotettuja kiloja 10,7. Olen kyllä tähän tyytyväinen. Varmasti tulos voisi olla paljon enemmän jos olisin liikkunut enemmän ja säännöllisesti. Mutta minulle riittää tämä ja silloinhan se on hyvä asia. :)


Kuvat

Itse olen erittäin tyytyväinen itseeni kokonaisuutena tähän asti. Paljon on vielä asioista opittavaa ja vielä enemmän on painoa pudotettavana. Tästä se matka jatkuu! :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti