15.1.2013

Palautusjuomat

Voin sanoa suoraan, että olen ihan pihalla kaikesta näistä palautusjuomista, treeninin aikana juotavista juomista, aminohapoista jne jne. :) Olen etsinyt näistä tietoa ja miettinyt, ovatko ne tarpeellisia minulle tai ylipäätänsä kenellekkään. Tietysti merkkien omat sivustot suosittelevat näitä kaikille, mutta miten on? Kannattaako niitä käyttää? Mikä olisi hyvä palautusjuoma tämmöiselle aloittelijalle? Marketista vai alan liikkeestä?



 
Tietysti ilman näitäkin tulee varmasti oikein hyvin toimeen, eikä palautusjuoma ole mikään pakko laihdutuksen tai lihasten kasvun tueksi. Mutta sitä ajan takaa, että onko näillä mitään hyötyä minulle, jolla on tavoitteena laihduttaminen ja lihasten lisääntyminen läskin tieltä. Tavoitteena ei ole kehonrakennus tai muu äärimmäinen lihasten kasvattaminen. ;)
 
Vinkkejä, suosituksia, kokemuksia? :)

20 kommenttia:

  1. Mulle on entiset kilpaurheilijat sanoneet, että maito on paras palautusjuoma. Että tavallisen kuntoilijan on ihan turha tuhlata rahojaan mihkään hifistelyyn. Ja kun syömiset on kunnossa, ei mitään extrajuttuja tarvitse.
    Itse juon yhden Gainomaxin aina heti treenin jälkeen, mutta muuta en käytä. Olen huomannut, että heti treenin jälkeen juotu (maito tai Gainomax) auttaa lihaksia palautumaan paremmin. Mutta Gainomaxinkin otan vaan TOSI kovan punttitreenin jälkeen, en siis koskaan kevyen hölkän tai kevyen punttitreenin jälkeen.

    VastaaPoista
  2. Itsellä on ollut käytössä heraproteiinilisää, kun ei ole protskun saanti ollut kohdallaan. Noista sun ateriakuvista päätellen syöt pääasiassa proteiinia, joten sulla siitä tuskin on huolta.

    Muista palkkareista: oma PT:ni sanoi niistä kysyessäni, että hän itse käyttää palautusjuomia lähinnä kisoissa ja niitä edeltävien treenien jälkeen (harrastaa kilpauintia), normaalien treenien jälkeen ei ollenkaan. Eivät yleensä ole tarpeellisia tavallisille salilla kävijöille. Eli mä en ainakaan näe mitään syytä, miksi niihin pitäisi alkaa rahojaan tuhlaamaan.

    VastaaPoista
  3. Mä käytän vaan heraproteiinijauhetta, varsinkin puntin jälkeen ja erityisesti silloin jos tiedän etten heti treenin jälkeen ole syömässä. Otan siis heti pukkariin tultuani herat ja sitten vasta suihkuun. En siis todellakaan tiedä onko siitä mitään hyötyä, mutta ainakin mä palaudun tosi nopeasti treenistä, voi olla tietysti että vaan kuvittelen :D

    VastaaPoista
  4. Mä suosittelisin sulle hankkimaan kunnon heraproteiinijauheen jonka kanssa voit hiilarilähteeksi syödä bantskun salin jälkeen HETI jotta palautuminen alkaa. Täytyyhän sitä lihaksille antaa rakennusaineita HETI jotta ne kehittyisivät.:)

    Kokeile ensin vaikka ihan perus marketin proteiinijauhetta, siis missä on vain proteiinia.Esim tossa kuvassa oleva Leaderin 100% whey on ok. Mansikan tai kaakaon maku on ihan jees, myös jotkut vaniljat, kokeilemalla selviää. :) Voit sitten lisäillä jauhoa myös välipaloihin, itse lisäilen smoothieihin ja aamupuuron sekaan.

    VastaaPoista
  5. Mulle kanssa liikunnanohjaajaystäväni on sanonut, että maito riittää palautusjuomaksi tällaiselle tavan urheilijalle, siinä on tarpeeksi proteiinia. Näin olen tehnytkin ja on tuntunut riittävän. Lisäski hän vinkkasi, että treenin jälkeen olisi hyvä olla syömättä vähintään puoli tuntia, koska kroppa jatkaa "työntekoa" vielä sittenkin kun itse on pysähtynyt. Tämä siis aerobisessa erityisesti, kun haluaa rasvaa polttaa.

    VastaaPoista
  6. Heippa, blogissani on sinulle tunnustus! :-) http://huiskulassa.blogspot.fi/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Blogiasi oli mukavempi lukea kun oli useampia tekstejä allekkan!

      Poista
    2. Kiitos Sokeriperhonen, käyn lukemassa. :)

      Mitä tarkoitat Anonyymi? Vähemmän kuvia ja enemmän tekstiä postauksiin vai mitä ajattelit? :)

      Poista
    3. Heh, ylempi anonyymi osaa käyttää bloggeria ;)








      Not

      Poista
  7. Hei miten sun superdieetti on lähtenyt käyntiin? Olis kiva lukea, miten oot pysynyt ruodussa ja paljon paino tippunu :)

    Mulla on palautusjuomana sitä sd:n suosittelemaa, se on hyvänmakuista. Kannattaa lukea muutenkin sitä fitfarmin foorumia, siellä on näistä paljon keskustelua!!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moikka Iris! :) Enhän minä sitten lähtenytkään siihen superdieettiin mukaan, ainakaan vielä. ;)

      Poista
  8. Mulla on tällä hetkellä käytössä toi suklaan makuinen palkkari+. Tykkään mausta ja mun silmiin hiilarit ja protskut oli hyvässä suhteessa. Edellinen juoma oli minttusuklaan makusta ja se oli niin pahaa, yök!!! Maitoa minäki joisin palkkariksi jos voisin, mutten ole saattanu maitoa juoda reiluun 20vuoteen. Pelkkä ajatuskin maidon juonnista vistottaa...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Itse olen niin kranttu kaikkien makujen suhteen, etten varmaan saisi edes noita jauheita alas. :O Juuri tuo minttu-suklaa kuulosti hyvälle, mutten taidakkaan sitä maistaa. ;) Maito kai ois sitten se kaikista paras kuten moni on tässäkin sanonut.

      Poista
  9. Yhdessä dokumentissa oli vertailtu palautusjuoman ja maidon vaikutuksia. Maito voitti mennen tullen - sekä urheilijoiden omien tuntemusten perusteella että verikokeiden tulosten perusteella. Tälläisenä amatöörinä mua hieman hirvittää, mikä hirveä bisnes noiden lisäravinteiden ympärille on luotu.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No sitä minäkin olen miettinyt, että paljon on monenlaista valikoimaa tarjolla ja koko ajan tulee vaan lisää. Hyvä bisnes se kyllä on. Mutta itsekkin siksi näitä asioita mietin kun en halua ihan mitä vaan syödä tai juoda, vaikkakin se sattuisi olemaan tällä hetkellä "muodissa". :)

      Poista
  10. Hei, kiva blogi! :)
    Itse käytän heraproteiinia, mutta en niinkään palautumiseen (siihen juon maitoa), vaan ihan perus proteiinilisänä pitkin päivää. Käytän sitä myös leipoessani terveysherkkuja ikään kuin jauhojen tilalla. Mikäli haluat tietää näistä resepteistä voit vierailla blogissani :)

    thegoodmorning.blogspot.com

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moikka! Kiitos! :)
      Nuo reseptit kyllä kiinnostaa, käynpä katsomassa niitä blogistasi. :)

      Poista
  11. Heippa! Kuten onkin tullut ilmi, maitohan on aika hyvä palkkari ;) Ite ostin nyt ekan protskujauheen mutta en vaan tykkää niiden mausta (liian teollinen ja makea) mut kyllä ne alas menee :) Tosin ite suosin paljon pirtelöitä! Treenin jälkeen lasillinen pirtelöä johon sekoitan maitorahkaa, mansikoita, loraus mansikkakittoa ja protskujauhetta! :) Paaaaaaaljon parempaa kun jauhe veteen tai maitoon sekoitettuna :)

    Kiva blogi sulla!!:) Jään seurailee.

    http://actuallyican-iina.blogspot.fi/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moi! Maitokauppaan vaan. ;) Vitsit, pitäis itsellekkin saada kone, jolla vois tehdä pirtelöitä. Nam Nam. :)

      Kiitooos! :)

      Poista