29.1.2013

Tyrni - vitamiinipommi

Olen joskus kuullut, että on olemassa tyrnimarja. En ole törmännyt siihen oikein missään. Inhoan lakkoja / hilloja, ja ajattelin tyrnin maistuvan samalle. Tässä viime viikolla, työkaverini puhui vuolaasti tyrnin terveysvaikutuksista ja suuresta vitamiinimäärästä. Hän oli tehnyt itse tyrnihilloa, jota kertoi ottavansa aamuisin 0,5 teelusikkaa. Maistoin ja tykkäsin. Tutustuinkin tyrniin paremmin googlen avulla:
 
 
 
 
"Tyrni ( Hippophae rhamnoides ) on kotoisin Aasiasta. Kiinassa ja Venäjällä tyrnimarja on ollut äärimmäisen tärkeä lääkekasvi. Euroopassa, Saksaa ja Suomea lukuun ottamatta, tyrni on ollut suhteellisen tuntematon, koska sitä ei ole ollut hankalan poimintatyön vuoksi riittävästi saatavilla.
 
Tyrni on auringon valon suhteen ehdoton. Se ei siedä varjostusta edes pohjoispuolella. Tyrnin marjojen rakennusaineina tuntuvatkin olevan pääasiallisesti auringon säteet. Kukinnosta kypsään marjaan tyrni tarvitsee yli neljä kuukautta, saman verran kuin omena, joka on lähes sata kertaa suurempi. Tyrnimarja on yksi maailman vitamiinirikkaimmista marjoista.
 
Vitamiineja ja öljyjä on paitsi marjojen hedelmälihassa, myös niiden kuorissa ja siemenissä, puun lehdissä sekä puun kuorissa ja juurissa. Marja sisältää paljon monityydyttämättömiä rasvahappoja. Rasvat ja niihin sitoutuneet aineet nousevat mehussa pintaan ja alapuolelle jää lähes kirkas neste. Mehu ei rasvapitoisuutensa vuoksi liukene lainkaan veteen.
 
Vitamiinit
 
Tyrnin sisältämä B-12 vitamiini on erittäin tärkeä vegetaristeille ja laihduttajille, koska tätä vitamiinia muutoin saa vain lihasta. Iän mukana tarve kasvaa, koska sen imeytyminen heikkenee jopa 30 %.  Tyrni sisältää E-vitamiinia enemmän kuin mikään muu marja ja tiettävästi vain aronia, variksenmarja ja puolukka sisältävät enemmän flavonoideja.
 
  • C-vitamiinia 10-20 kertaa enemmän kuin appelsiinissa. Tyrnin flavonoidit auttavat merkittävästi C-vitamiinin imeytymistä.
  • A-vitamiinia sekä sen esiastetta betakaroteenia sekä karotenoideja, jotka ovat erittäin tehokkaita antioksidantteja ja tärkeitä ihon ja hiusten terveydelle.
  • E-vitamiineja, jotka ovat vahvoja antioksidantteja.
  • K-vitamiinia Vaikuttaa mm veren hyytymiseen.
  • B1 Tiamiini, Aineenvaihdunta ja hermojärjestelmä.
  • B2 Riboflaviini, Aineenvaihdunta, valkoiset verisolut, iho ja silmät.
  • B3 Niasiini, Aineenvaihdunta, hermosto, aivot, iho ja veren kolesteroli.
  • B5 Pantoteeni happo, Aineenvaihdunta, immuunijärjestelmä.
  • B6 Pyridoksiini, Aineenvaihdunta, immuunijärjestelmä (valkoiset verisolut).
  • B12 Syanokobalamiini, Solujen rakenne ja punaiset verisolut. Ikääntyessä tarve kasvaa, koska imeytyminen heikkenee jopa 30 %.
  • Runsaasti eri flavonoideja, joilla tyrni puolustautuu sieni- ja bakteeritauteja vastaan. Yhdessä  C- ja E-vitamiinien kanssa flavonoidit auttavat kasvin soluja suojautumaan oksidoitumista vastaan.
  • Biotiinia, joka vaikuttaa aineenvaihduntatoimintoihin sekä hiusten ja ihon kuntoon.
  • Foolihappoa. Vaikuttaa mm solujen uusiutumiseen.
  • Kumariineja ja oksikumariineja, jotka vahvistavat kasvin soluseinämiä ja suojelevat vaurioituneita kohtia.
  • Kivennäis- ja hivenaineita 20 eri lajia, kuten: Sinkki, mangaani, kalium, magnesium, natrium, kalsium.
  • Kuituja, jotka avustavat suolen toimintaa.

Terveysvaikutukset

  • Sydän- ja verisuonitaudit
  • Eri syöpälajit
  • Haavat ja tulehdukset
  • Ruoansulatuksen taudit ja vatsahaava
  • Maksan toiminta ja myrkytystaudit
  • Ihosairaudet (ihon ja hiusten hoito) ja kaljuuntuminen
  • Vilustumis- ja heikon yleiskunnon taudit (vastustuskyvyn lisääminen)
  • Kevät- ym. väsymystilat
  • Kihti ja reumatismi (fibromyalgia) (tyrnin lehdet)
  • Palohaavat ja paleltumat
  • Limakalvojen vahvistaminen
  • Vaihdevuosiongelmat
  • Makuuhaavat
  • sydän- ja verisuonitaudit

Tyrniöljyt

Tyrnimarjan hedelmälihan öljypitoisuus vaihtelee 4-7 %:n välillä. Millään muulla marjalla ei ole näin suurta öljypitoisuutta. Tyrnin siemenissä on yhtä arvokkaita öljyjä, jotka on mahdollista erottaa siemenestä usealla eri tavalla. Myös tyrnin lehdissä on 3-4% öljyjä.
 
Tyrniöljy on tyrnin ehkä arvokkain ainesosa, joka sisältää mm. oleini-, steariini, linoli-, palmetolini- ja öljyhappoa. E-vitamiini ja kartenoidipitoiset palmetoliini ja linoliöljyt ovat erittäin suotuisia rasva-aineenvaihdunnalle. Ihon terveydelle tärkeää palmetoliinihappoa on marjalihassa yli 30%. Tyrnin sisältämistä rasvahapoista yli 90% on ns. välttämättömiä Omega 3 rasvahappoja, joita ihmisen on saatava päivittäisessä ruokavaliossaan."
 
 
Onko kokemuksia tyrnistä? Onko tosiaan noin terveysvaikutteinen kuten luvataan?
 
En tiedä onko tyrnin marjoja myynnissä ihan kaupassa tai mistä niitä edes saa (muuta kuin itse keräämällä)? Tyrnijauhetta ja kuivattua tyrniä näyttäisi ainakin saavan. Itse sain purkillisen työkaverilta hilloa ja ajattelinkin nyt kokeilla sitä ottamalla aamuisin pienen annoksen. Tämä hillo on tehty kokonaisista marjoista, eli jäljellä on vielä kuori ja siemenetkin.
 
Mielenkiinnolla jään testailemaan. :)

sis. mainoslinkkejä

9 kommenttia:

  1. Ainakin tyrnimehua (tiiviste) on saatavilla, varmaan löytyy lähes kaikista paremmin varustelluista kaupoistakin. Ei mistään halvimmasta päästä, mutta kokeilemisen arvoinen.
    - S

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Täytyypä katsella tuota mehuakin kaupasta. :)

      Poista
  2. Kannattaa maistaa Elovenan välipalajuomaa, jota on myös tyrnin makuisena. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ahaa, laitampa korvan taakse. :)

      Poista
  3. Kuullostaa hyvältä! Aina olen suunnitellut juovani tyrnimehua, mutta on sitten jäänyt. Ehkä voisin tästä innostuen nyt kokeillakkin!:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei muuta kuin tyrnimehtälle. ;)

      Poista
  4. Olen syönyt tyrniä tyrninä, en mehuna jne. Se oli vähä äksyä.. että paljo ei voinu syyä kerralla. Mutta vitamiini pommi se on =)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin työkaverikin sanoi, että on melko kirpsakkaa pelkkänä marjana. En ehkä halua edes kokeilla. ;)

      Poista
  5. Minulla kasvaa tyrniä eikä kaikki tule edes poimituksi. Soseutan tyrnin siemenineen ja syön sitä talvella puuroon ja jogurttiin sekoitettuna. Sitä voi laittaa erilaisia määriä ja siten saa maun laimeammaksi.

    Minusta tyrni virkistää oloa---kuvittelua vai ei, sitä on vaikeaa sanoa, mutta enpä jättäisi enää poiskaan.

    VastaaPoista