3.10.2013

Tonnikala - kvinoasalaattia ja munakasta

Tänään koin yhtäkkiä ahaa elämyksen: "perskules, nyt otettava elämä haltuun ja tehtävä asioiden eteen jotain". Vaikka näitä ajatuksia tulee lähes päivittäin. lähinnä silloin kun suu on täynnä karkkia. ;) Mutta nyt oli jotenkin erilainen fiilis. Semmonen tiiättekö, mää pystyn sittenkin tähän - fiilis? :) Vielä eilen mietin meneväni laihdutusleikkaukseen (ratkaisu kaikkeen! Noot!), mutta nyt on taas ihan eri ääni kellossa.
 
Laitoinkin vielä tässä illalla veitsen heilumaan ja lieden kuumaksi. Huomisia eväitä valmistui alta aikayksikön. :)
 Kaapista kaivelin kvinoan esiin, ja tein salaattia johon laitoin lisäksi kuvassa näkyviä tuotteita.
Samoilla tulilla pyöräytin  pari munakasta.
Molempiin munakkaisiin laitoin yhden kokonaisen munan ja muutaman munan valkuaisen.

Töihin siis huomenna mukaan näitä herkkuja sekä rahkaa lisukkeineen. Nyt ei pitäisi ainakaan ruuan puolesta olla mitään tekosyitä lipsumisille. :)

Joko te kokeilitte tuota kvinoaa? :)

12 kommenttia:

  1. Mä sain sen verran aikaiseksi, että ostin kvinoaa kaappiin paketillisen, mutta siihen se on sit jäänytkin. Odotan inspiraatiota ;D

    VastaaPoista
  2. Haha, liityn edelläkommentoijaan :D ollut kaapissa jo kohta puoli vuotta. Pitäs vaan alkaa korvaileen sillä tosiaan se aamupuuro, mitä varten sen ostin, mutta kun kaurapuuro vaan tuli mikrossa niin sikanopeesti. Ja sitten pisti pakin sekasin saman tien. Niin nyt vois olla hyvä aika kokeilla :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ai, siitä voi tehdä puuroakin. :O Pitääpä kokeilla. :)

      Poista
  3. Salaatti näyttää hyvältä! Rohkaistuin kans ostamaan tuota kvinoaa ja tykästyin. Muistuttaa musta aika paljon riisiä, paremman makuista vaan!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ja kun hyvät mausteet laittaa vaikka jo keitinveteen, niin hyvää on. :)

      Poista
  4. En ikinä ole kuullutkaan kvinosta :D Pitäisiköhän itsekkin käydä ostamassa ja kokeilla :) Tai jättää muiden tavoin kaapin perukoille piiloon x) Mutta tsemppiä, hyvältä näyttää eväät!

    VastaaPoista
  5. En oo koittanut kvinoaa koskaan, joskus oon meinannut et vois ostaa sitä, mutta toistaiseksi jäänyt ajatustasolle. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Seuraavalla kauppareissulla nappaa mukaan. :)

      Poista
  6. Ihana tsemppi päällä, pidä tämä asenne!! Eväät ainakin näyttää niin herkullisilta, että noilla kyllä passaa mennä - ei todellakaan tarvitse jäädä paitsi kulinaristisista elämyksistä!

    Kvinoa on kyllä hyvää ja proteiinipitoista, mutta itselleni maittaa nykyään paremmin tattari, jossa on 11 g protskua (kvinoassa saman verran), kuitua 6 g (kvinoassa 7 g), myös rautaa, rasvaa ja hiilareita about saman verran, kaloreita itse asiassa 30 vähemmän (tattari 330, kvinoa 360). Molemmat ovat täydellisiä proteiinin lähteitä eli omaavat kaikkia tarpeellista kahdeksaa aminohappoa. Mielestäni tattari on siis paitsi makunsa puolesta voittaja, ja lisäksi sitä voi idättää ja syödä raakana, jolloin sen omaamat monet välttämättömät ravintoaineet pysyvät paremmin kyydissä. Kvinoa on myös gluteiinitonta, koska kyseessä ei ole varsinainen viljakasvi vaan tatarkasvi. Anteeksi infopläjäys, olen vaan niin ihastunut tattariin! Myös hirssi omaa kvinoan ja tattarin kanssa samanlaiset ravintoarvot, mutta sisältää kuitua puolet vähemmän. On sekin tosi hyvää kyllä!

    Mukavaa viikonloppua! :-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos tästä infopläjäyksestä, uutta tietoa tuli hurjasti! :) Tattaria on tullut syötyä joskus lapsena puurona muttei nyt vuosiin. Testiin siis! :)

      Poista