28.12.2013

Laihdutuslupauksia? - mutta älä tee näitä

Lupauksia uudelle vuodelle? Taas alkaa olemaan se aika käsillä, että mietitään tulevalle vuodelle lupauksia. Mitä teen paremmin, miten muutan elämääni parempaan suuntaan, laihdutan, teen elämäntapamuutoksen. Niin, taitaa nuo kaksi viimeistä olla monella mielessä juuri tällä hetkellä. Itseni mukaan lukien. Niin kuin joka vuosi.
 
Nythän on paras aika tehdä lupauksia kun jouluruuat ja muut herkut tuntuu vieläkin ähkynä? Tai tilannehan on itseasiassa sama jokaisen herkuttelun jälkeen, ainakin itselläni. Maha täynnä on hyvä tehdä lupauksia terveemmästä elämästä.
 
Miksi sitä muutosta ei voi tehdä juuri nyt, tässä heti? Onko ajatuksena vielä sallittu hetken herkuttelu, koska onhan tässä vielä uusi vuosikin tulossa ja silloin pitäisi herkutella. Tai ajatus "aloitan maanantaina". Miksi? Tätä samaa voisin kysyä itseltäni.
 
Iltalehdessä oli hyvä artikkeli, johon oli koottu vinkkejä lupauksista, joita ei kannata tehdä. Artikkelin mukaan 30 prosenttia lupauksista on rikottu viimeistään helmikuussa. Miksi? No siksi, että tavoitteet ovat liian tiukkoja tai epärealistisia.
 
Laihdutan 10 kiloa
 
"10 kilon pudotus voi olla hyvä tavoite pitkällä aikavälillä. Todellisuudessa kestävä painonhallinta voi olla hidasta puuhaa. Jos tavoite on valtava, voi sen saavuttamiseen mennä paljon aikaa. Se puolestaan masentaa laihduttajaa, joka kaipaa tuloksia jaksaakseen jatkaa."
 
Tämän lupauksen olen tehnyt lähes joka vuosi. Laihdutan sen ja sen määrän kiloja. Ja mielellään mahdollisimman lyhyessä ajassa. Ja tässä on tulos. En ole vieläkään, monien uuden vuoden lupausten jälkeen normaalipainossa. Joten pitäisikö oikeasti unohtaa ne kilot. Hiljaa hyvä tulee, vai miten se meni.
 
"Asiantuntijan vinkki: Pudota puoli kiloa viikossa. Painon ja liikunnan suhteen on hyvä tavoitella realistisia tuloksia."
 
Aion kokeilla _____ dieettiä.
 
"Tyhjään tilaan voi käytännössä laittaa minkä tahansa uuden trendidieetin. Erilaiset vippaskonstit ja ihmedieetit harvemmin toimivat pitkäaikaisesti. Erilaiset trendidieetit sisältävät usein hyvin pieniä energiamääriä. Se toki laihduttaa, mutta kukaan ei ikuisesti elä pussikeitoilla. Kun dieetti loppuu, tulee paino useimmiten takaisin lisäkilojen kera."
 
Näinhän se on. Itse en ole koskaan sortunut pussikuureihin, mutta lähes kaikkea muuhun. On tullut kokeiltua mm. sairaala-, lentoemäntä-, kaalikeitto- yms. pikadieettejä. Kyllähän ne hetkellisesti toimii mutta useimmiten kilot tulee korkojen kera takaisin. Ja minunlaisille syömishäiriöisille ei sovellu mitkään pikadieetit, sen olen ainakin huomannut tässä vuosien varrella.
 
"Asiantuntijan vinkki: Opettele syömään tasapainoisesti. Vältä huonoja hiilihydraatteja, syö enemmän proteiinia ja kasviksia. Muuta ajattelutapaasi ja pyri pysyviin elämäntapamuutoksiin, ei hetkellisiin dieettijaksoihin."
Lopetan ravintoloissa syömisen
 
"Jos dieetti alkaa haitata muuta elämääsi, ajaa se sinut todennäköisesti myös nopeaan turhautumiseen. Se puolestaan voi aiheuttaa uudenvuodenlupausten nopean unohtamisen."
 
Yleensä ravintoloissa syöminen kuuluu niihin kiellettyjen listojen joukkoon laihduttaessa. Se taas johtaa siihen, että sosiaaliset tilanteet vähenevät. Joka taas johtaa siihen, että tulee tunne jäävänsä kaikesta ulkopuolella kun ei voi muka käydä missään. Ja jos ravintoloissa käymisen on kieltänyt ja sinne "erehtyy" menemään, tulee ajatus että nyt on koko homma pilalla. Mutta jos antaa itselle luvan käydä myös ravintoloissa, jossa voi valita myös niitä keveämpiä vaihtoehtoja, tulee lupaukset ja luvatut muutokset jatkumaan.
 
"Asiantuntijan vinkki: Syö ennen ravintolaan menoa omena tai 10 mantelia. Kun et ole ruoan tilaushetkellä nälkäkuoleman partaalla, voit miettiä rauhassa mitä voit syödä. Useimmista ravintoloista löytyy myös terveellisiä vaihtoehtoja. Vaihda ranskalaiset kasviksiin ja unohda rasvaiset salaatinkastikkeet ja leivät."
 
Punnitsen itseni päivittäin
 
"Tutkimusten mukaan säännöllinen vaa'alla käynti helpottaa painonhallintaa. Liiallinen punnitseminen ei kuitenkaan auta mitään, sillä paino saattaa vaihdella päivittäin jopa kiloja. Syy tähän löytyy hormoni- ja nestetasapainon vaihtelusta. Jos laihduttamisen tukena harrastat myös lihaskuntoilua, voi paino myös nousta, sillä lihas painaa enemmän kuin rasva."
 
Oma vaa'alla käynti on tihempää aina silloin kun aloitan laihdutuksen. Pakko myöntää, että ainakin kerran päivässä on tullut käytyä. Aamulla ja illalla. Ja auta armias kun ilta paino nyt yleensä on aamupainoa suurempi, että mitkä mahtaa olla fiilikset? Sitä ei järjelläkään halua ymmärtää, että niin se vaan menee.
 
Nykyään olen käynyt kerran viikossa vaa'lla, ja se on mielestäni riittävä. Joskus harvoina viikkoina saatan käydä useamminkin.
 
"Asiantuntijan vinkki: Käy vaa'alla säännöllisesti, mutta älä liian usein. Vaakaa parempi tapa on mittanauha, jolloin näet konkreettisesti kadonneet sentit."
Lopetan herkuttelun kokonaan
 
"Ylimääräisen herkuttelun lopettaminen on oleellinen osa laihduttamista. Liian ehdoton suhtautuminen voi kuitenkin masentaa ja johtaa lopulta ahmimiseen."
 
Tämä on haastava kohta itselleni. Olen vielä pääkoppani kanssa siinä pisteessä, että ei ole kuin joka - tai vaihtoehto. Joko herkuttelen ja kunnolla tai sitten en ollenkaan. Ja kun päätän muuttaa elämäntapoja, se herkuttelu on ollut totaalisen kiellettyä. Olen yrittänyt pitää herkkupäiviä, mutta nekin tuntuu olevan liikaa. Siitä on vaan niin lyhyt matka kunnon repsahdukseen.
 
Tämä on yksi asia, jonka saralla haluaisin kehittyä. En voi kuitenkaan loppuelämääni olla herkuttomalla linjalla, joten pitäisi oppia se kohtuus. Ja armollisuus itseä kohtaan.
 
"Asiantuntijan vinkki: Herkuttele kohtuudella. Mieti mikä on sinulle paras tapa. Suotko itsellesi yhden herkkupäivän viikossa vai pienemmän hetken päivittäin. Useat asiantuntijat (esimerkiksi Suurin pudottaja -treenaaja Jillian Michaels) suosii 80/20-sääntöä. Kun 80 prosenttia kuluttamistasi kaloreista tulee terveellistä ruoasta, voi 20 prosenttia kaloreista sisältää myös asioita, joita ei yleisesti pidetä dieettiin kuuluvina."
 
Vähennän kaloreita jättämällä aamiaisen väliin
 
"Ei ole turhaa, että aamiaista kutsutaan päivän tärkeimmäksi ateriaksi. Tutkimuksien mukaan aamiaisen skippaajat lihoivat suuremmalla todennäköisyydellä kuin laihtuivat. Ensisijaisesti aamiainen käynnistää aineenvaihdunnan, joka on oleellinen osa painonhallintaa. Hyvä aamiainen pitää nälkää loitolla, eikä päivän mittaan tule niin helposti sorruttua huonoihin valintoihin."
 
Itsehän en ole syönyt aamiaista vuosiin. Jonkun verran olen tämän elämäntapamuutoksen myötä oppinut aloittamaan päivän aamiaisella, mutta vielä on paljon tehtävää. Ja kyllähän se niin on, että jos aamulla ei syö mitään, kiljuva nälkä yllättää jossain vaiheessa kuitenkin. Ja silloin ei välttämättä pysty annoskokoa enää hahmottamaan järkeväksi. Tai ylipäätään sitä mitä syö.
 
Jo yksistään tämäkin asia voi olla syynä siihen miksei paino putoa halutusti. Koska juurikin tuo aineenvaihdunta ei käynnisty heti aamusta, ja on näin ollen se toimii hitaasti tai vajaasti.
 
"Asiantuntijan vinkki: Syö proteiinipainotteinen aamiainen joka aamu. Hyvä aamiainen on esimerkiksi kasvisomeletti, jonka kanssa voi syödä palan täysjyväleipää."
Aion liikkua enemmän
 
"Lupaus ei ole riittävän tarkka, jotta se onnistuisi."
 
Oma virheeni on ollut se, että tavoitteet olen asettanut liian korkealla. Esim. kolme kertaa viikossa salille ja kolme kävelylenkkiä. Ok, eihän ne ole vaikeita saavuttaa mutta jos nollasta lähtee niin kyllä siinä jo päätä huimaa pelkkä ajatus. Näin ollen salit ja lenkit saattavat jäädä kokonaan tekemättä koska jo alkuviikolla tuntuu etten kuitenkaan saavuta tavoitetta, joten turha edes yrittää.
 
Liikunta tuo paljon iloa ja hyvää oloa, jos sen tekee halusta. Mutta pakkopulla taas ei tuo mitään, ärsytystä vaan. Eikä liikunnan ole missään tapauksessa tarkoitus olla pakkopullaa. Siksi sitä pitää tehdä ja harrastaa sen mukaan mikä itselle on sopiva. Sehän voi alkuun olla pieni kävelylenkki viikossa, josta saa onnistumisen ilon ja hyvän olon. Kunnon kasvaessa taas kerrat voivat lisääntyä jos siltä tuntuu. Tavoitteiden on hyvä olla realistisia, ettei sen takia mene liikunnan ilo.
 
"Asiantuntijan vinkki: Sitoudu viikoittaisiin harjoitteisiin. Aloita yhdellä harjoituskerralla viikossa ja kasvata treenikertoja ajan kuluessa. On helpompi aloittaa yhdellä kerralla, ja päätyä viiteen kertaan viikossa, kuin aloittaa viidellä ja ylläpitää sitä. Aloittelijalle turhan jämäkkä aloitus voi myös aiheuttaa urheiluvammoja."
 
Monestako kohtaa näistä olet joskus tehnyt uudenvuoden-/laihdutuslupauksena? Tai onko teitä, jotka eivät ole koskaan näihin sortuneet? :)
 
Lähde: Iltalehti, alkuperä Health.com
Kuvat: google 

12 kommenttia:

  1. Sanotaan, että aamiainen on päivän tärkein ateria ja se on kyllä mielestäni totta. :) Minä tykkään syödä aamuisin kaurapuuroa, mutta lisään siihen soijaproteiinijauhoa. pähkinöitä ja marjoja (mieluiten tuoreita, jos on tarjolla). Jos en lisää proteiinia puuroon, olen jo tunnin päästä nälkäinen, mutta protsku pitää hyvin nälän poissa useita tunteja.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Totta. Pelkällä puurolla ei pitkälle mennä. Itse tykkään juoda rahkasta, marjoista, pähkinöistä jne. tehtyjä smoothieita. :)

      Poista
  2. Ihan mielettömän hyvä kirjoitus ;) Ja täällä taas kans lupailtu itselle hyvien elämäntapojen aloittaminen. Vähän on taas aloiteltu mutta ei kokonaan. Täytyy ensin nuo suklaat tuhota nurkista :p Nimim. ikuinen suklaasyöppö. Miehen on välillä vaikia ymmärtää miksi ne ei säily nurkissa niin pitkään kuin pitäisi :p

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sanoppa muuta. Sitten kun kaikki on tuhottu niin on parempi (tai ähkympi) fiilis aloittaa uusi elämä. :D

      Poista
  3. voisin kirjoittaa kirjan 101 laihdutuslupausta myöhemmin :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tätä jään odottelemaan. ;)

      Poista
  4. Mulla monesti käy niin että jos en syö aamupalaa, ei koulupäivän aikana tule nälkä, mutta jos syön, niin saattaa olla nälkä jo kymmenen maissa..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tämäkin on tuttua. Mutta tuohon ensimmäiseen kommenttiin viitaten, proteiinipitoinen aamupala pitää tosiaan kauemmin nälkää loitolla. :)

      Poista
  5. Olipas hyvin kirjoitettu. :) Noita lupauksia on tullut tehtyä jokseenkin joka uusi vuosi ja joka kerta samalla tarmolla, että nyt vihdoin on pakko onnistua. Ja tässä sitä taas ollaan, muutaman kilo paksumpana viime vuoteen verrattuna.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Näinhän se tahtoo yleensä mennä. Olisiko tämä meidän viimeinen uuden vuoden lupaus pudottaa painoa? Ensi vuona ei enää tarvitse kun ollaan kevyempiä. :)

      Poista
    2. No niin, tästä ajatuksesta tulikin motivaatiota! Itselläni ensimmäinen vuosipuolisko meni (liian?) hyvin, mutta tämä jälkipuolisko alkoi takkuilla. Mutta nyt ollaan taas menossa kevättä kohti. Jotakin positiivista pitää kuluneesta vuodesta sanoa; löysin blogisi motivoimaan pudotusurakkaa ja sieltä monta hyvää vinkkiä; KIITOS; paino tippui takapakista huolimatta huomattavasti ja nykyisin tämän sohvaperunan lenkittömät päivät ovat harvinaisia ja ´"opin" kahvakuulaamaan. Menestystä kaikille painonsa kanssa kamppaileville vuoteen 2014, tämä olkoon viimeinen lupauksemme! tuutikki

      Poista
    3. Menestyksekästä uutta vuotta sinullekkin tuutikki, painon kanssa ja muutenkin. :)

      Poista