14.3.2014

Kouluruokaa ja labrakokeiden tuloksia

Nyt olen tosiaan hetkeksi (noin kolmeksi vuodeksi) siirtynyt ammattikorkeakouluopiskelujen ihmeelliseen maailmaan. :) Töitä teen myös välillä mutta pääpaino on opiskelulla. Opiskelu on tuonut omat haasteensa tälle projektille (tähän voisi laittaa jonkun tekosyyn nro 5872681). Hommaa ja urakkaa koulun eteen on enemmän kuin töitä tehdessä mutta toisaalta onko elämässä koskaan kaikelta osin valmista / mahdollisuutta vain yhtä projektia varten?
 
Olen miettinyt, että jos ja kun tässä nyt ottaisin tsemppivaihteen päälle tämän projektin kanssa, niin miten toimisin ruuan suhteen koulussa. Kouluruoka (lounas) on meille tosi halpa, joten siihen rahaan ei kyllä kannattaisi omia eväitä kannella. Mutta entä muut päivän syömiset. Koulupäivät ovat yleensä 8-16 ja matkat päälle, joten pelkällä lounaalla ei pitkälle pötkitä.
 
Mitä eväitä suosittelisitte ottamaan mukaan? Sellaisia, jotka eivät tarvitse jääkaappia. Aamupalan syön (jos syön, yleensä en :/ ) kotona sekä päivällisen ja iltapalan. Mutta mitä siihen aamupalan (klo 06) ja lounaan (klo 12) väliin sekä lounaan ja päivällisen (klo 18) väliin?
 
Alla muutama kuva viikon valinnoista koulussa:
Kinkkukiusausta.
 Pinaattikeittoa. Munat oli loppu. :)
Lihapullat ja muusi. Olen muuten aivan ihastunut noihin kurpitsan siemeniin. Pitääkin tutustua niihin paremmin kun yleensä kaikki hyvä onkin sitten huono valinta. ;)
 Joku lihakastike ja perunat.
 Pastaa ja kinkkukastiketta.
 Välipalaa.
Ja välipalaa.

Mitäs tuomioita ruuat saavat? ;) Paremminkin olisi voinut valita, mutta pelkällä salaatilla ei jaksa koko päivää.
 
No mutta sitten niihin labratuloksiin. Viimeksi kävin labrassa kesällä 2013 ja tulokset olivat menneet jo huimasti parempaan suuntaan. Nyt kävin viime viikolla ja takapakkia oli tullut kolesterolissa ja sokeriarvoissa. Huonokolesteroli oli yli viitearvojen (4.14), hyvä taas rajoissa (1.47) ja kokonaiskolesteroli  oli 6.5 (viimeksi 5.4). Paastosokerikin oli taas koholla, 6.5. Täällä postauskin viime tuloksista.
 
Nyt tuli taas herätystä mustaa valkoisella. Huonoilla elintavoilla on oikeasti merkitystä terveyteen, ei siitä käy kiistäminen. Kyllä nyt on aika tehdä jotain, jos en halua kohta olla apteekin kanta-asiakas!!
 
Muksaa viikonloppua kaikille! :)  

26 kommenttia:

  1. Heippa! Olen blogiasi seurannut jo vuoden verran, kiitos huipusta blogista! :)

    Itsekin laihistelen, ja opiskelujen syömiset on hankalia välillä... Itsellä ollut eväänä esimerkiksi Fastin patukka, tai vähän pähkinöitä ja rusinoita, tai banaani tai muu hedelmä, tai proteiinijuoma. Patukat toimineet parhaiten kun pitävät hyvin nälkää!

    Tsemppiä jatkoon! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitosta vaan paljon! :)

      Ja kiitos hyvistä välipalavinkeistä! Hurjat tsempit sullekkin! :)

      Poista
  2. Elovena välipalakeksit on tosihyviä ja pitää nälkää poissa! Lisäksi tietenkin hedelmät sekä pähkinät. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ainakin vinkkaamasi jutut on helppo kuljettaa mukana. Tänks vinkeistä! :)

      Poista
  3. Noi sun annokset näyttää tosi monipuolisilta, terveellisiltä ja sopivan kokoisilta ! :) Välipalaksi itse suosin elovenan välipala keksejä (paljon kuitua, pitää nälkää hyvin!) sekä hedelmiä, esim. banaani, omena, mandariini jne. Kotona voi myös tehdä eväsleivän tms mukaan. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. :) Pitääköhän esim. yksi hedelmä nälkää pois kauaa? :)

      Poista
  4. Itse lisäisin ruoka-annoksiin kasviksia ja vähentäisin hiilareita. Tuoremehussakin on ihan turhia kaloreita :)
    Eikös vaikka omena kävisi välipalaksi aamu- taikka iltapäivään?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Samaa olen itsekkin miettinyt. Turhat perunat ja pastat hus hiiteen.:) Hedelmä varmasti on yksi hyvä vaihtoehto, mietin vain sitä mitä tuohon ylemmäksikin kirjoitin, että jaksaako sillä useamman tunnin?

      Poista
  5. Oli pakko googlata kun ite oon hulluna kurpitsansiemeniin! :D http://www.kauneusjaterveys.fi/artikkeli/terveytta-siemenista

    VastaaPoista
  6. Samoilla linjoilla kuin Hanna :) Ehkä tällä hetkellä kuitenkin tärkeintä on se, että syöt lounaan ja aamupalaa kyllä suosittelen (joku pieni edes). Sitten kun ateriat alkavat olla säännöllisiä niin sen jälkeen voisi keskittyä niiden ravintosisältöön ja karsia niitä oikeasti turhia juttuja pois :)
    Välipalavinkki: proteiinivanukasjauhe, johon lisäät veden syömis hetkellä sekä otat pakastemarjoja mukaan :) tai hedelmä + pähkinät. Muistathan myös kantaa vesipulloa mukana koulussa.
    On olemassa myös frozzypack, joka pitää ruoan viileänä 5-8 tuntia eli vain taivas on rajana välipalaideoissa :)
    http://www.gazoz.fi/product/2020/frozzypack-09l

    Tsemppiä! :) Suunnittele ja toteuta!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Isot kiitokset Tea vinkeistä. :)

      Poista
  7. Samaa mieltä kuin aiemmat kommentoijat, jättämällä mehun pois ja muuttamalla hiilari-proteiini suhdetta vähentämällä pastaa/perunaa ja ottamalla enemmän proteiinia, annosten ravintoarvot parantuisivat selkeästi:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Totta, tuo mehu on ihan turha. Ja enemmän protskuja siis kehiin. :)

      Poista
  8. mulla on koulussa eväänä yleensä hedelmiä, pähkinöitä, kevyttä juotavaa jugurttia tai protskurahkaa. :) tsemppiä opiskeluun ja painonpudotusprojektiin!

    - memma

    VastaaPoista
  9. Minäkin opiskelen (yliopistossa) ja samalla myös osa-aikatöissä käyn. Minulle opiskelupäivät on parhaita painonhallinnan kannalta, koska meidän yliopistolla on paljon ruokavaihtoehtoja. Ruuat ovat älyttömän edullisiakin. Minulla menee matkoihin paljon aikaa. Ennen tätä painonhallintavaihetta pupelsin todella paljon kaikkea aamupäivän ja iltapäivän aikana opiskelupäivinä.

    Nyt olen opettanut itseni siihen, että syön aamulla noina aamuina proteiinipitoisesti. Yleensä teen kolmen munan munakkaan ja sillä jaksan lounaaseen. Joskus ehkä omenan tuohon väliin.

    Minä suosittelen, että otat jotain tavallista ruokaa (esim. lihakastiketta) ja sitten sen kanssa lämpimiä kasviksia (jos on tarjolla) tai sitten salaattia. Jätä pastat ja perunat pois. Sitten iltapäivästä hedelmää tai pähkinöitä.

    Tuoremehu on aika turha juttu ja samoin nuo paussi yms.palat. Aika moni opiskelukaveri kantaa mukana purkissa/pussissa porkkanoita tai syö juuri omenia tms.

    Mutta uskon, että löydät itse sinulle parhaiten sopivat syömiset. Varo kuitenkin sitä, joka minulle aluksi kävi. Silloin jotenkin totuin ostamaan koululta namia ja jäätelöä tai noita "palautumisjuomia". Oli vaikea päästä tavasta eroon.

    Tsemppiä sulle opiskeluihin!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mun pitäisi taas opetella siihen aamupalaan. Jaksaa huomattavasti pidempään eikä heti ole kiljuva (pikku) nälkä.

      Koulussa harmittelinkin juuri luokkakaverille kun meidän ruokalassa ei ole tarjolla lämpimiä kasviksia, vaan aina perunaa yms. :/ Pitäisi ehkä antaa palautetta.

      Joo, varmasti jos lähtee naposteluostos - linjalle niin ei hyvin käy. Itse en onneksi ole kertaakaan ostanut karkkia tms. mutta monet luokkakaverit ostavan joka päivä jotain herkkua.

      Kiitos tsempeistä! :)

      Poista
  10. Ei muu pistänyt silmään kuin tuo salaatinkastike kasa tuolla joukossa :D Niissä on yleensä ihan turhia kaloreita...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, vähän turhan reippaasti aina lorahtaa sitä kastiketta. :D

      Poista
  11. Itse tykkään välipaloina riisikakuista, proteiinipatukoista (Quest protein bars, suosittelen, arvot hyvät ja löytyy ihania makuja), pähkinöistä, hedelmistä, herasheikistä (sheikkeriin jauhot ja eikun sheikkailemaan välipalaa).. :) Lautaselle paljon salaattia, toiseksi eniten lihaa ja pienehkö määrä hiilaria. Ja kastikkeet pois! ;) Kyllä siitä hyvä vielä tulee.

    JA LIIKUNTAA MUKAAN :) opiskelijathan saavat mukavia alennuksia jotka kannattaa hyödyntää.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pitäis tutustua niihin herajutskiin. Mistä niistä tietää mikä on paras / järkevin vaihtoehto? :)

      Poista
  12. Tämä opiskelu on mennyt minulta ohi, joten onnea siitä! Joku välipalapatukka olisi hyvä olla esimerkiksi kahvin kanssa nautittavaksi, silloin ei sorru johonkin tarjolla olevaan runsaskalorisempaan vaihtoehtoon. Banaani on yksi parhaimpia, siitä tulee kylläinen olo ja se on "suhteellisen" helppo kuljettaa - kun ei unohda sitä laukun pohjalle.Itse juuri muistuttelin itseäni, että olisi syytä palata kaurapuuroaamiaiseen, joka aamu! tuutikki

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! En ole siitä opiskelusta täällä edes senkummemmin huudellut. :)

      Poista
  13. Onnittelut (tai osanotto?? ;-) opiskelusta!

    Kannattaa hyödyntää todellakin tuo halpa opiskelijaruoka. Kuten moni muukin on sanonut, lisää salaattia/kasviksia lautaselle (tai erilliselle sellaiselle :-), jätä salaatinkastike kokonaan ppois, tai ihan vähän oliiviöljyä ja balsamicoa antamaan makua.
    Proteiini pitää hyvin nälkää, joten karppimainen lautasmali: vihanneksia/salaattia, proteiinia.
    Välipalaksi pähkinöitä, ne ei laukussa mene miksikään ja niitä helppo kuljettaa vaikka minigrip-pussissa.
    Patukoissa on monissa aika lailla (turhia) kaloreita, joten lue tuoteselosteet tarkkaan.
    Tuoremehut yms pois, vain harvinaisiksi herkuiksi - niissä on yllättävän paljon turhia kaloreita.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. :D Kiitos TAAS järkevistä sanoistasi. :)

      Poista